Tuesday, September 14, 2010

Secret Method

Apakah secret method untuk berjaya dalam trading.. Bergantung pada 'cara' kita berfikir... adakah menggunakan indicator yang canggih akan menjamin pendapatan yang konsisten... adakah secret method akan menjamin pendapat yang konsisten... 

Price bergerak apabila 'buyers' more than 'sellers' or 'sellers' more than 'buyers'. Jika buyers dan sellers seimbang, maka price akan 'hold'. Jika 'method' yang digunakan adalah 'rahsia'.. logiknya little people know about the method.. so mampukah 'buyers' melebihi 'sellers' atau 'sellers' melebihi 'buyers'... Na mungkin kecuali 'seller' atau 'buyer' itu dari institutions etc. Na mungkin daripada 'individu' yang mempunyai 'secret method'. Adakah institution mendedahkan 'method' mereka kepada 'individu' macam kita. Adakah seseorang 'individu; yang mempunyai 'method' rahsia dapat mengawal 'price'... Na mungkin... So kita harus percaya sekiranya sesorang individu itu mempromosi 'secret method' di internet. 

Untuk berjaya 'kita' mesti naik kapal searah dengan majoriti... Jika majoriti adalah sellers; maka kemungkinan price akan turun dan sebaliknya. Jika kita berada 'didalam' kapal yang salah... maka kena belajar untuk selamatkan diri sebelum kapal itu hanyut dengan lebih jauh.

SERT - Setup; Exit; Risk Management & Trade Management adalah formula yang patut diketahui oleh semua trader. Untuk berjaya; perlu fokus pada SERT dan bukannya kepada Entry shj atau exit shj... malah ia bergantung pada SERT.

No comments: