Tuesday, October 28, 2008

Dah lama tak update...

Hmm... semenjak bulan puasa... lepas puasa kena study untuk PTK... namun hari nie terpanggil untuk update blog nie. Semalam; hari deepavali, sahabat ajak dengar free seminar. Free seminar mengenai forex; 3 jam... Conducted by chinese fx-instructor yang menceburi online trading semenjak 1986.Trade for living with regular income antara USD 10,000 - USD 20,000 per month. Dalam seminar, bila dia banyak bincangkan tentang money management, risk management dan pyschology - aku nampak dia memang pro.

Apapun aku pergi sebab member ajak... pada waktu yang sama, sajer nak tahu minda instructor, adakah dia bagi semina untuk collect modal ataupun memang pro.. Yang hadir cuma 7 orang. Dalam free seminar dia tekankan betapa pentingnya money management dan trading psychology. Cost 3K. Memang aku rekemen untuk newbie.

Habis seminar, aku tanya kawan aku.. Kenapa kita datang padahal apa yang dia cakap; semuanya dah kita tahu... Kalau duduk rumah dan trade lagi best. Dia jawab "Sometimes, kita perlu diingatkan oleh profesional trader punca mereka berjaya untuk jadi konsistent trader"... Jawapan yang aku memang tak nak argue... Sebab dalam promo free seminar nie; yang datang ialah instructor itu sendiri...

Secara ringkasnya; apa yang dia cakap aku dah tahu iaitu:-

1. Dia pun focus dengan satu pair iaitu EUR/USD... aku focus ngan GBPYEN.
2. Don't aim for unrealistic profit iaitu home run... ambil sikit demi sikit.
3. Loss small; tak profit bigger...
4. Test ur method or system in worst case scenario.. dan tengok samada boleh survive atau tak.
5. Money management.
6. Risk management
7. Psychology....

Ah.. memang semua benda nie dah pun tahu... so apa pro trader cakap same thing.. maka inilah rahsia untuk dapat consistent pips.. control mind... control fear and greed.. calculate right money management.. estimate realisitc profit.. set a stop loss/ risk... then everyday improve skills... so loss is getting lesser & profit getting bigger..

Apa lagi yer yang dia cakap... Hmmm..

Stop trading when equity drop 40% from capital. Why? Logiknya kalau modal 100K. If equity drop 40%. Balance cuma 60K. Kalau RR = 1:2... Means goal for profit is 100% dalam setahun. Maka kalau mulakan dengan akaun 100K. Loss 40% selepas setahun. Balance 60K; then next year win 100%. Maka new balance selepas 2 tahun ialah 120K. So.. untung 20K.



No comments: